Laboratoria przyszłości

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoła otrzymała od państwa wsparcie finansowe, dzięki któremu uczniowie szkół podstawowych będą mogli uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.

W ramach programu zakupiliśmy:

  1. Class VR – wirtualne laboratorium z 5 letnią licencją na dostęp do materiałów edukacyjnych – 12 szt.
  2. Pakiet Lego Edukation: Zestaw LEGO SPIKE Prime – 12 szt., Zestaw Lego Bricq – 12 szt.
  3. Drukarka 3D wraz z akcesoriami – 1 szt.
  4. Filament do drukarki 3D – 20 szt.
  5. Komputer przenośny do drukarki 3D – 1 szt.
  6. Becreo – zestaw konstrukcyjny z mikrokontrolerami – 12 szt.
  7. Zestaw Audio: Aparat fotograficzny, Gimbal, mikrofon kierunkowy (2szt.), mikroport (3 szt.), statyw, zestaw oświetleniowy
  8. krzesła obrotowe – 24 szt.
  9. robot wielofunkcyjny – Termomix 2 szt.
  10. Robot edukacyjny Wonder Dash – 4 szt.
  11. Szafy narzędziowe – 3 szt.
  12. Zestaw AGD: szafki stojące, lodówka wolnostojąca, płyta elektryczna, piekarnik elektryczny, zlew dwukomorowy, mikser z misą obrotową 1 szt., opiekacz 3 szt., ubijaczka 3 szt, durszlak, sito, zestaw misek kuchennych, stolnica silikonowa, zestaw garnków i patelni. zastawa stołowa (sztućce (zestaw 4-elementowy), kubki ceramiczne – 30 szt., szklanki do napojów – 30 szt., zestaw talerzy – 30 szt.

Kwota wsparcia  w przypadku naszej Szkoły Podstawowej nr 42 im. Stefanii  Sempołowskiej wynosiła– 187 800 zł,

Zakupiony sprzęt pozwoli poprzez zabawę rozwinąć umiejętności manualne i kulinarne, kreatywne myślenie, analizowanie danych i rozwiązywanie złożonych, rzeczywistych problemów. Szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki, informatyki, matematyki, chemii, fizyki, biologii, przyrody, historii, geografii i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności. Uczniowie będą mogli uczyć się pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.

 

Sprawozdanie za rok szkolny 2022/2023

  1. Uczniowie naszej szkoły już od początku roku szkolnego 2022/2023 korzystają z zakupionego sprzętu w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” i łączą naukę z zabawą. W pierwszym miesiącu nauki zapoznali się z obsługą  i wykorzystaniem drukarki 3D (Adventurer 3). Każdy uczestnik kółka miał okazję  osobiście przeanalizować instrukcję obsługi ww. drukarki, nauczyć się zakładania i wprowadzania filamentu, dokonać jej kalibracji i poziomowania stołu. Następnym krokiem było nauczenie się obsługi i konfiguracji programu do projektowania i przerabiania trójwymiarowego modelu na warstwy i generowanie poleceń dla drukarki 3D. Po zapoznaniu z drukarką i oprogramowaniem uczniowie przeszli do wyboru i tworzenia projektów trójwymiarowych obiektów do druku. Największą atrakcją był sam fakt drukowania formy, gdzie uczeń mógł sam stworzyć i zaprogramować wydruk – w tym przypadku „przywieszki do kluczy”. 

     

  2. Zrealizowane zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie programowali roboty Dash.
  3. Wśród dzieci ze świetlicy bardzo dużym powodzeniem cieszą się klocki Lego Bricq. Uczniowie badali ruch piłki koszykowej podczas rzutu.
  4. Klasa 3d miała możliwość przygotowania, upieczenia i zjedzenia własnej pizzy. Wszyscy byli najedzeni i nawet zostało trochę do domu. Do wykonania takiego smacznego dania wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości.
  5. 3D- Przygotowania do świąt w pełni. Z ogromną radością przygotowywaliśmy świąteczne pierniki. Wyszły przepiękne. Do wykonania takich pięknych pierników wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości.
  6. W ramach Dnia Edukacji Narodowej zorganizowano w naszej szkole Święto Nauki. Jednym z zadań dla klas 6 było programowanie robotów Dash. Uczniowie mieli za zadanie zaprogramować drogę robota. 
  7. Klasa 3a uczyła się kodowania z wykorzystaniem robota Wonder Dash. Uczniowie zapoznawali się z robotami Dash za pomocą aplikacji Go. Sterowali robotem, zmieniali kolory i nagrywali dźwięki. Uczyli się też sterować Dashem – kodowali drogę robota po macie do kodowania oraz sterowali Dashem według instrukcji np. omijali przeszkody.
  8. Klasa 3a przygotowała się do robienia ciasta na pierniki. Uczniowie odmierzali, ważyli produkty do wykonania ciasta piernikowego. Każdy uczeń otrzymał kawałek ciasta, wakował  i wyciskał do foremek . Następnie układał ciasteczka na blaszki, które wędrowały do upieczenia do kuchenki elektrycznej. Po wyjęciu następowało ozdabianie ciasteczek lukrem,  słodką masą plastyczną. Dzieci spróbowały swoich wypieków i pakowały ciasteczka do torebek. 
  9. Podczas zajęć świetlicowych uczniowie klas pierwszych wzięli udział w zajęciach kulinarnych. Celem zajęć było zapoznanie uczniów z podstawowymi urządzeniami kuchennymi oraz wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania. Tym razem dzieci samodzielnie, pod opieką wychowawcy, przygotowywały zdrowe koktajle owocowe. Uczniowie chętnie zaangażowali się w zajęcia, przynosząc swoje ulubione owoce.
  10. W ramach zajęć kulinarnych uczniowie klasy 3d wykonali gofry. Zapoznały się z urządzeniem do wypiekania gofrów – „gofrownicą” i poznały zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu kuchennego. Wcielając się w rolę cukierników, wlewali do gofrownic ciasto. Kiedy były już gotowe uczniowie dekorowali je wybierając swoje ulubione składniki.  Było słodko, smacznie  i zdrowo, a głównymi dodatkami do gofrów były czekolada, bita śmietana i truskawka. 
  11. Zajęcia w pracowni kulinarnej z wykorzystaniem urządzeń Termomix. Pieczemy ciasto i muffinki dla mamy i taty z okazji ich święta. 
  12. Zajęcia w pracowni kulinarnej. Klasa  c przygotowuje gofry z okazji „Dnia Gofra”. W pracowni korzystaliśmy z urządzenia Termomix do przyrządzenia ciasta oraz gofrownicy.
  13. Zajęcia w pracowni kulinarnej – „Pieczemy świąteczne pierniki”. Do przygotowania ciasta wykorzystaliśmy urządzenie Termomix. Gotowe pierniki dzieci ozdabiały według własnych pomysłów.
  14.