Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoła otrzymała od państwa wsparcie finansowe, dzięki któremu uczniowie szkół podstawowych będą mogli uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.
W ramach programu zakupiliśmy:
- Class VR – wirtualne laboratorium z 5 letnią licencją na dostęp do materiałów edukacyjnych – 12 szt.
- Pakiet Lego Edukation: Zestaw LEGO SPIKE Prime – 12 szt., Zestaw Lego Bricq – 12 szt.
- Drukarka 3D wraz z akcesoriami – 1 szt.
- Filament do drukarki 3D – 20 szt.
- Komputer przenośny do drukarki 3D – 1 szt.
- Becreo – zestaw konstrukcyjny z mikrokontrolerami – 12 szt.
- Zestaw Audio: Aparat fotograficzny, Gimbal, mikrofon kierunkowy (2szt.), mikroport (3 szt.), statyw, zestaw oświetleniowy
- krzesła obrotowe – 24 szt.
- robot wielofunkcyjny – Termomix 2 szt.
- Robot edukacyjny Wonder Dash – 4 szt.
- Szafy narzędziowe – 3 szt.
- Zestaw AGD: szafki stojące, lodówka wolnostojąca, płyta elektryczna, piekarnik elektryczny, zlew dwukomorowy, mikser z misą obrotową 1 szt., opiekacz 3 szt., ubijaczka 3 szt, durszlak, sito, zestaw misek kuchennych, stolnica silikonowa, zestaw garnków i patelni. zastawa stołowa (sztućce (zestaw 4-elementowy), kubki ceramiczne – 30 szt., szklanki do napojów – 30 szt., zestaw talerzy – 30 szt.
Kwota wsparcia w przypadku naszej Szkoły Podstawowej nr 42 im. Stefanii Sempołowskiej wynosiła– 187 800 zł,
Zakupiony sprzęt pozwoli poprzez zabawę rozwinąć umiejętności manualne i kulinarne, kreatywne myślenie, analizowanie danych i rozwiązywanie złożonych, rzeczywistych problemów. Szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki, informatyki, matematyki, chemii, fizyki, biologii, przyrody, historii, geografii i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności. Uczniowie będą mogli uczyć się pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Sprawozdanie za rok szkolny 2022/2023
- Uczniowie naszej szkoły już od początku roku szkolnego 2022/2023 korzystają z zakupionego sprzętu w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” i łączą naukę z zabawą. W pierwszym miesiącu nauki zapoznali się z obsługą i wykorzystaniem drukarki 3D (Adventurer 3). Każdy uczestnik kółka miał okazję osobiście przeanalizować instrukcję obsługi ww. drukarki, nauczyć się zakładania i wprowadzania filamentu, dokonać jej kalibracji i poziomowania stołu. Następnym krokiem było nauczenie się obsługi i konfiguracji programu do projektowania i przerabiania trójwymiarowego modelu na warstwy i generowanie poleceń dla drukarki 3D. Po zapoznaniu z drukarką i oprogramowaniem uczniowie przeszli do wyboru i tworzenia projektów trójwymiarowych obiektów do druku. Największą atrakcją był sam fakt drukowania formy, gdzie uczeń mógł sam stworzyć i zaprogramować wydruk – w tym przypadku „przywieszki do kluczy”.
- Zrealizowane zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie programowali roboty Dash.
- Wśród dzieci ze świetlicy bardzo dużym powodzeniem cieszą się klocki Lego Bricq. Uczniowie badali ruch piłki koszykowej podczas rzutu.
- Klasa 3d miała możliwość przygotowania, upieczenia i zjedzenia własnej pizzy. Wszyscy byli najedzeni i nawet zostało trochę do domu. Do wykonania takiego smacznego dania wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości.
- 3D- Przygotowania do świąt w pełni. Z ogromną radością przygotowywaliśmy świąteczne pierniki. Wyszły przepiękne. Do wykonania takich pięknych pierników wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości.
- W ramach Dnia Edukacji Narodowej zorganizowano w naszej szkole Święto Nauki. Jednym z zadań dla klas 6 było programowanie robotów Dash. Uczniowie mieli za zadanie zaprogramować drogę robota.
- Klasa 3a uczyła się kodowania z wykorzystaniem robota Wonder Dash. Uczniowie zapoznawali się z robotami Dash za pomocą aplikacji Go. Sterowali robotem, zmieniali kolory i nagrywali dźwięki. Uczyli się też sterować Dashem – kodowali drogę robota po macie do kodowania oraz sterowali Dashem według instrukcji np. omijali przeszkody.
- Klasa 3a przygotowała się do robienia ciasta na pierniki. Uczniowie odmierzali, ważyli produkty do wykonania ciasta piernikowego. Każdy uczeń otrzymał kawałek ciasta, wakował i wyciskał do foremek . Następnie układał ciasteczka na blaszki, które wędrowały do upieczenia do kuchenki elektrycznej. Po wyjęciu następowało ozdabianie ciasteczek lukrem, słodką masą plastyczną. Dzieci spróbowały swoich wypieków i pakowały ciasteczka do torebek.
- Podczas zajęć świetlicowych uczniowie klas pierwszych wzięli udział w zajęciach kulinarnych. Celem zajęć było zapoznanie uczniów z podstawowymi urządzeniami kuchennymi oraz wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania. Tym razem dzieci samodzielnie, pod opieką wychowawcy, przygotowywały zdrowe koktajle owocowe. Uczniowie chętnie zaangażowali się w zajęcia, przynosząc swoje ulubione owoce.
- W ramach zajęć kulinarnych uczniowie klasy 3d wykonali gofry. Zapoznały się z urządzeniem do wypiekania gofrów – „gofrownicą” i poznały zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu kuchennego. Wcielając się w rolę cukierników, wlewali do gofrownic ciasto. Kiedy były już gotowe uczniowie dekorowali je wybierając swoje ulubione składniki. Było słodko, smacznie i zdrowo, a głównymi dodatkami do gofrów były czekolada, bita śmietana i truskawka.
- Zajęcia w pracowni kulinarnej z wykorzystaniem urządzeń Termomix. Pieczemy ciasto i muffinki dla mamy i taty z okazji ich święta.
- Zajęcia w pracowni kulinarnej. Klasa c przygotowuje gofry z okazji „Dnia Gofra”. W pracowni korzystaliśmy z urządzenia Termomix do przyrządzenia ciasta oraz gofrownicy.
- Zajęcia w pracowni kulinarnej – „Pieczemy świąteczne pierniki”. Do przygotowania ciasta wykorzystaliśmy urządzenie Termomix. Gotowe pierniki dzieci ozdabiały według własnych pomysłów.
Sprawozdanie z działań w ramach programu Laboratoria Przyszłości – rok szkolny 2023/2024
Uczniowie naszej szkoły w roku szkolnego 2023/2024 korzystali z zakupionego sprzętów ramach programu „Laboratoria Przyszłości” i łączyli naukę z zabawą. Nauczyciele kontynuowali działania informacyjne dotyczące realizacji programu w zakresie wyposażania szkoły poprzez umieszczanie informacji i fotorelacji z zajęć na stronie internetowej szkoły, szkolnym Facebooku oraz umieszczali plakaty informacyjne na terenie szkoły. Wyposażona została pracownia kulinarna w budynku ul.Hoża 25, zaplecze sali nr 19 – I piętro. Sprzęt wykorzystywany był do realizacji zajęć edukacyjnych (edukacja wczesnoszkolna, godziny wychowawcze, informatyka, j.angielski, biologia, przyroda, j.polski, matematyka) oraz do dodatkowych zajęć edukacyjnych (zajęcia świetlicowe, koło programowania 3D, półkolonie
i wycieczki). Zakupiony sprzęt pozwolił poprzez zabawę rozwinąć umiejętności manualne
i kulinarne, kreatywne myślenie, analizowanie danych i rozwiązywanie złożonych, rzeczywistych problemów. Wykorzystywany był również do zajęć rozwijających zainteresowania uczniów, w szczególności kształtowaniu ich aktywności i kreatywności (koło programowania 3D). Sposób realizacji zadań dokumentowany był poprzez wpisywanie ich do dokumentu dotyczącego realizacji zajęć w ramach projektu „ Laboratoria przyszłości” i do dziennika elektronicznego Librus.
Celem zajęć w Pracowni Kulinarnej było zapoznanie uczniów z podstawowymi urządzeniami kuchennymi oraz wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania. Samodzielnie, pod opieką wychowawcy, uczniowie przygotowywali zdrowe koktajle owocowe, gofry, pizzę, soki, lemoniady, piekli ciasta, ciasteczka i babeczki.
Uczniowie chętnie angażowali się projekty kulinarne, przynosząc swoje ulubione owoce, warzywa i inne produkty. W ramach zajęć kulinarnych uczniowie piekli gofry- zapoznali się z urządzeniem do wypiekania „gofrownicą” i poznali zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu zasilanego energią. Wcielając się w rolę cukierników, wlewali do gofrownic ciasto. Kiedy były już gotowe uczniowie dekorowali je wybierając swoje ulubione składniki. Było słodko, smacznie i zdrowo.
Zajęcia w pracowni kulinarnej z wykorzystaniem sprzętów m.in. takich jak: roboty kuchenne, gofrownice, piekarnik, Termomix itp przyczyniły się do integracji zespołu klasowego. Rodzicie uczniów chętnie brali udział w warsztatach kulinarnych. Poznawali obsługę sprzętów min. Termomix miło spędzając czas z dziećmi i gronem pedagogicznym. W Pracowni kulinarnej pieczone były też ciasta , ciasteczki, babeczki , których sprzedaż wspomagała finansowo akcje charytatywne prowadzone na terenie naszej szkoły.
Przez cały rok szkolny wykorzystywano zakupiony sprzęt: komputer przenośny, zestaw Audio; aparat fotograficzny z gimbalem, mikrofony kierunkowe: podczas takich imprez jak: Festiwal Piosenki Patriotycznej i Wiosennej w klasach 1-3, Uroczysty Apel Zakończenia Klas Trzecich, Apel podsumowujący prace w pierwszym i drugim semestrze, Uroczystość Pasowania Klas Pierwszych, Dzień Edukacji Narodowej, Baśniowy Ambaras, Koncert Piosenki Świątecznej, Uroczysty Apel z okazji 250 rocznicy utworzenia KEN, Spotkanie z sowami, Konkurs Piosenki Angielskiej klas 4-8. Wycieczki do Morskiego Centrum Nauki, Fabryka Benzyny Syntetycznej w Policach, wycieczka do Zalesia- warsztaty przyrodnicze oraz wycieczka do Ogrodów Hortulus, Dom chleba w Marianowie, TOEE w Zalesiu Uroczystości i imprezy okolicznościowe z okazji Dnia Babci i Dziadka , Dzień Ziemi dla klas 5-8,Zielony Tydzień, Impreza integracyjna klas ósmych „ Nocowanko w szkole”, Dni Adaptacyjne i Dni Otwarte Szkoły, Uroczystość Pasowania Klas Czwartych, Turniej Rzucanki Siatkarskie dla klas sportowych, Przedstawienie Czerwony Kapturek, Matematyczne Obchody Narodowego Święta Niepodległości, Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, dyskoteka andrzejkowa, Dzień Misia, Nocowanka klas 8, Piknik klas 4-8 „Bieg po wiedzę”, Zakończenie klas ósmych.
Sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów przyszłości w postaci drukaki 3D Adventure 4, zestawy Lego Spike Prime, roboty Dash oraz zestawy Becreo znalazły zastosowaniew klasach 4-8 do nauki programowania i projektowania 3D.
Uczniowie klas 4 w ramach zajęć informatyki z wykorzystaniem sprzętu Laboratoriów przyszłości uczyli się programować blokowo za pomocą robotów Dash. Na lekcjach informatyki z wykorzystaniem tabletów oraz aplikacji Wonder Dash układali kody do przygotowanych zadań dla robota.
W ramach lekcji informatyki uczniowie klas 5-6 doskonalili umiejętność układania kodu blokowego do zaprogramowania robotów zbudowanych przez siebie z zestawów Lego Spike Prime.
W ramach lekcji informatyki klasy 7-8 wykorzystywały Becreo modułowy zestaw do nauki programowania oraz mechatroniki. Na jego podstawie uczyli się programowania najpierw za pomocą bloczków z poleceniami następnie wykorzystywali do uruchomienia zestawu prostych poleceń w języku Python. Aplikacja dedykowana zestawowi pozwalała na naukę w trybie kursu oraz pracy dowolnej.
Wykorzystanie tego typu pomocy na zajęciach informatyki bardzo je uatrakcyjniło, ponieważ uczniowie mając poczucie sprawczości bardzo angażowali się w zadania oraz bardzo na nie czekali.
W ramach koła przedmiotowego przez cały rok szkolny 2023/2024 chętni uczniowie klas ósmych uczestniczyli w zajęciach koła projektowania 3d. Program koła obejmował praktyczne tworzenie grafiki wektorowej i rastrowej w programach graficznych oraz wymiarowanie i modelowanie przestrzenne oraz tworzenie projektów 3d oraz ich wydruki.
Uczniowie uczyli się także obsługi drukarki 3D Adventure 4. Podczas pracy na zajęciach koła powstawały projekty medali dla zwycięzców turnieju warcabowego, projekty ozdób z okazji świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy, projekty breloczków z napisem SP42, projekty koniczynek na szczęście dla uczniów klas ósmych, projekty prezentów- breloczków z okazji Dnia Dziecka, projekty pionków do gry która powstała na bazie lektury „Latarnik” oraz projekty własne uczniów. Wszystkie zaprojektowane przez uczniów przedmioty zostały
w ramach nauki obsługi drukarki wydrukowane.
W ramach Laboratoriów przyszłości zakupione zostały także wirtualne okulary ClassVR oraz dostęp do platformy Avantis World Eduverse. Wykorzystanie okularów na lekcjach języka polskiego, matematyki, historii, języka angielskiego, biologii, chemii i fizyce pozwoliło zaangażować uczniów w kreatywne i ekscytujące nauczanie. Wizualizacje miejsc
w trybie 360°, trójwymiarowa rzeczywistość. W ramach zajęć z okularami ClassVR odbyły się zajęcia:
Historia, WOS – bitwa pod Monte Cassino, Stany Zjednoczone Ameryki, Polska w Unii Europejskiej
Biologia – budowa wewnętrzna człowieka – układy, struktura DNA, budowa ucha i oka
Matematyka – figury 3D, umiejętność szacowania
Fizyka –źródła światła, fale elektromagnetyczne, budowa elektromagnesu, praca i moc prądu elektrycznego
Język angielski – na lotnisku, stolice Europy, parki narodowe
Chemia – układ okresowy pierwiastków, struktura atomowa
Język polski – książka fantazy – jak opisać historię?, sztuka uliczna grafitii.Sprzęt uatrakcyjniał uroczystości i zajęcia szkolne, dawał możliwości do rozwoju kreatywności i samodzielności.