Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoła otrzymała od państwa wsparcie finansowe, dzięki któremu uczniowie szkół podstawowych będą mogli uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.
W ramach programu zakupiliśmy:
- Class VR – wirtualne laboratorium z 5 letnią licencją na dostęp do materiałów edukacyjnych – 12 szt.
- Pakiet Lego Edukation: Zestaw LEGO SPIKE Prime – 12 szt., Zestaw Lego Bricq – 12 szt.
- Drukarka 3D wraz z akcesoriami – 1 szt.
- Filament do drukarki 3D – 20 szt.
- Komputer przenośny do drukarki 3D – 1 szt.
- Becreo – zestaw konstrukcyjny z mikrokontrolerami – 12 szt.
- Zestaw Audio: Aparat fotograficzny, Gimbal, mikrofon kierunkowy (2szt.), mikroport (3 szt.), statyw, zestaw oświetleniowy
- krzesła obrotowe – 24 szt.
- robot wielofunkcyjny – Termomix 2 szt.
- Robot edukacyjny Wonder Dash – 4 szt.
- Szafy narzędziowe – 3 szt.
- Zestaw AGD: szafki stojące, lodówka wolnostojąca, płyta elektryczna, piekarnik elektryczny, zlew dwukomorowy, mikser z misą obrotową 1 szt., opiekacz 3 szt., ubijaczka 3 szt, durszlak, sito, zestaw misek kuchennych, stolnica silikonowa, zestaw garnków i patelni. zastawa stołowa (sztućce (zestaw 4-elementowy), kubki ceramiczne – 30 szt., szklanki do napojów – 30 szt., zestaw talerzy – 30 szt.
Kwota wsparcia w przypadku naszej Szkoły Podstawowej nr 42 im. Stefanii Sempołowskiej wynosiła– 187 800 zł,
Zakupiony sprzęt pozwoli poprzez zabawę rozwinąć umiejętności manualne i kulinarne, kreatywne myślenie, analizowanie danych i rozwiązywanie złożonych, rzeczywistych problemów. Szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki, informatyki, matematyki, chemii, fizyki, biologii, przyrody, historii, geografii i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności. Uczniowie będą mogli uczyć się pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Sprawozdanie za rok szkolny 2022/2023
- Uczniowie naszej szkoły już od początku roku szkolnego 2022/2023 korzystają z zakupionego sprzętu w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” i łączą naukę z zabawą. W pierwszym miesiącu nauki zapoznali się z obsługą i wykorzystaniem drukarki 3D (Adventurer 3). Każdy uczestnik kółka miał okazję osobiście przeanalizować instrukcję obsługi ww. drukarki, nauczyć się zakładania i wprowadzania filamentu, dokonać jej kalibracji i poziomowania stołu. Następnym krokiem było nauczenie się obsługi i konfiguracji programu do projektowania i przerabiania trójwymiarowego modelu na warstwy i generowanie poleceń dla drukarki 3D. Po zapoznaniu z drukarką i oprogramowaniem uczniowie przeszli do wyboru i tworzenia projektów trójwymiarowych obiektów do druku. Największą atrakcją był sam fakt drukowania formy, gdzie uczeń mógł sam stworzyć i zaprogramować wydruk – w tym przypadku „przywieszki do kluczy”.
- Zrealizowane zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie programowali roboty Dash.
- Wśród dzieci ze świetlicy bardzo dużym powodzeniem cieszą się klocki Lego Bricq. Uczniowie badali ruch piłki koszykowej podczas rzutu.
- Klasa 3d miała możliwość przygotowania, upieczenia i zjedzenia własnej pizzy. Wszyscy byli najedzeni i nawet zostało trochę do domu. Do wykonania takiego smacznego dania wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości.
- 3D- Przygotowania do świąt w pełni. Z ogromną radością przygotowywaliśmy świąteczne pierniki. Wyszły przepiękne. Do wykonania takich pięknych pierników wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości.
- W ramach Dnia Edukacji Narodowej zorganizowano w naszej szkole Święto Nauki. Jednym z zadań dla klas 6 było programowanie robotów Dash. Uczniowie mieli za zadanie zaprogramować drogę robota.
- Klasa 3a uczyła się kodowania z wykorzystaniem robota Wonder Dash. Uczniowie zapoznawali się z robotami Dash za pomocą aplikacji Go. Sterowali robotem, zmieniali kolory i nagrywali dźwięki. Uczyli się też sterować Dashem – kodowali drogę robota po macie do kodowania oraz sterowali Dashem według instrukcji np. omijali przeszkody.
- Klasa 3a przygotowała się do robienia ciasta na pierniki. Uczniowie odmierzali, ważyli produkty do wykonania ciasta piernikowego. Każdy uczeń otrzymał kawałek ciasta, wakował i wyciskał do foremek . Następnie układał ciasteczka na blaszki, które wędrowały do upieczenia do kuchenki elektrycznej. Po wyjęciu następowało ozdabianie ciasteczek lukrem, słodką masą plastyczną. Dzieci spróbowały swoich wypieków i pakowały ciasteczka do torebek.
- Podczas zajęć świetlicowych uczniowie klas pierwszych wzięli udział w zajęciach kulinarnych. Celem zajęć było zapoznanie uczniów z podstawowymi urządzeniami kuchennymi oraz wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania. Tym razem dzieci samodzielnie, pod opieką wychowawcy, przygotowywały zdrowe koktajle owocowe. Uczniowie chętnie zaangażowali się w zajęcia, przynosząc swoje ulubione owoce.
- W ramach zajęć kulinarnych uczniowie klasy 3d wykonali gofry. Zapoznały się z urządzeniem do wypiekania gofrów – „gofrownicą” i poznały zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu kuchennego. Wcielając się w rolę cukierników, wlewali do gofrownic ciasto. Kiedy były już gotowe uczniowie dekorowali je wybierając swoje ulubione składniki. Było słodko, smacznie i zdrowo, a głównymi dodatkami do gofrów były czekolada, bita śmietana i truskawka.
- Zajęcia w pracowni kulinarnej z wykorzystaniem urządzeń Termomix. Pieczemy ciasto i muffinki dla mamy i taty z okazji ich święta.
- Zajęcia w pracowni kulinarnej. Klasa c przygotowuje gofry z okazji „Dnia Gofra”. W pracowni korzystaliśmy z urządzenia Termomix do przyrządzenia ciasta oraz gofrownicy.
- Zajęcia w pracowni kulinarnej – „Pieczemy świąteczne pierniki”. Do przygotowania ciasta wykorzystaliśmy urządzenie Termomix. Gotowe pierniki dzieci ozdabiały według własnych pomysłów.